STEAM W EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ
Świat nieustannie się zmienia, my jako rodzice dorastaliśmy w zupełnie innym świecie niż ten, w którym wychowują się nasze dzieci. Rozwój nowoczesnych technologii wymaga od nas ciągłej nauki i rozwoju. Zawody, które część z nas wykonuje za kilka lat być może zupełnie przestaną istnieć, zostaną zastąpione przez programy komputerowe, aplikacje i roboty. Natomiast zawody, które w przyszłości będą wykonywały nasze dzieci, dzisiaj jeszcze nie są nazwane.
Zmienia się nie tylko świat wokół nas, ale także my sami. To co było atrakcyjne dla dzieci kilkanaście lat temu, nie zainteresuje współczesnych dzieci, dlatego również metody nauczania muszą ulec zmianie. W naszym przedszkolu stawiamy na nowoczesne metody nauczania i innowacyjne pomoce dydaktyczne. Jedną z nowych metod nauczania jest metoda STEAM.
STEAM w przedszkolu to innowacyjne podejście do nauczania, które integruje:
-
Science (naukę),
-
Technology (technologię),
-
Engineering (inżynierię),
-
Art (sztukę) i
-
Mathematics (matematykę).
Metoda ta polega na prowadzeniu zajęć poprzez praktyczne doświadczenia, projekty i warsztaty, które mają na celu rozwijanie u dzieci krytycznego myślenia, kreatywności, umiejętności rozwiązywania problemów i umiejętności współpracy. Jedną z głównych zalet metody STEAM jest to, że przenosi uczniów poza ramy tradycyjnego nauczania. Uczy ich, jak łączyć różnorodne dziedziny w sposób funkcjonalny, co sprzyja głębszemu zrozumieniu i zastosowaniu wiedzy w praktyce. Dzięki wszystkim tym cechom STEAM to metoda, która bardzo angażuje uczniów.
Katarzyna Trojańska podaje przykład, który doskonale ilustruje działanie metody steam, pisze:
„Hipokamp, struktura w naszym mózgu, która odpowiada za pamięć, nie lubi nudy. Kiedy po raz kolejny nauczyciel wchodzi do klasy, sprawdza listę obecności, a potem mówi otwieramy ćwiczenia na stronie tej i tej, hipokamp zasypia. Jest bardzo mała szansa, że dziecko z takich zajęć cokolwiek wyniesie. A jeśli przynosimy na zajęcia coś nowego, hipokamp mówi »Wow! To może być coś ciekawego«, a uczeń od razu jest zaangażowany i zmotywowany do działania.”
Kluczowe założenia metody STEAM w przedszkolu:
-
Nauka przez zabawę: Dzieci uczą się poprzez praktyczne działania, co sprawia, że przyswajanie wiedzy jest bardziej efektywne i trwałe.
-
Rozwijanie kompetencji przyszłości: Metoda skupia się na rozwijaniu umiejętności takich jak krytyczne myślenie, kreatywność, logiczne myślenie i praca zespołowa, które są kluczowe w XXI wiek
Integracja dziedzin wiedzy: Zamiast uczyć poszczególnych przedmiotów oddzielnie, STEAM łączy je w spójną całość, pokazując, jak np. matematyka i sztuka mogą być ze sobą powiązane podczas eksperymentów.
-
Aktywne zaangażowanie dziecka: Dziecko przestaje być biernym odbiorcą wiedzy, staje się aktywnym odkrywcą, który zadaje pytania, bada i samodzielnie wyciąga wnioski. Dziecko ma szansę na przeżycie porażki i wyciągnięcie z niej wniosków w bezpiecznym środowisku.
Do realizacji metody STEAM w naszym przedszkolu wykorzystujemy różnorodne środki dydaktyczne, jednym z nich są klocki KORBO.
Klocki Korbo wyprodukowane zostały w Polsce, zasługują one na szczególną uwagę ponieważ są wyposażone w rzadko spotykane w innych zabawkach elementy – koła zębate i korbki, dzięki którym możemy wprawić w ruch stworzoną z klocków konstrukcję.
Klocki Korbo pomagają w jasny i przystępny sposób zapoznać dzieci z naukami przyrodniczymi i pokazać im, jak doskonałą zabawą są samodzielne eksperymenty. W ten sposób dzieci, w praktyczny sposób, samoczynnie zaznajamiają się z podstawowymi zasadami mechaniki oraz fizyki.
Klocki konstrukcyjne Korbo umożliwiają także rozwijanie wielu innych kompetencji:
-
Kreatywność - doskonale ćwiczą wyobraźnię przestrzenną, o której rozwój u dziecka należy zadbać. W trakcie kreatywnej i nieskrępowanej zabawy klockami Korbo można korzystać z dołączonej instrukcji lub bazować na własnych pomysłach. W obu przypadkach zabawka rozwija kreatywność.
-
Myślenie komputacyjne - jeśli koła zbudowanej zabawki nie kręcą się po wprawieniu jej w ruch korbą, trzeba znaleźć powód i naprawić mechanizm. To z kolei wspiera rozwijanie umiejętność rozwiązywania problemów w tym myślenia komputacyjnego.
-
Praca zespołowa- wspólne konstruowanie wymaga współpracy, przygotowania taktyki i dzielenia się pomysłami na rozwiązanie problemu. Swobodna ekspresja towarzysząca zabawie z klockami pomaga rozwijać zdolność pracy zespołowej.
Niewątpliwą zaletą klocków Korbo jest także fakt, że są one wytwarzane z najwyższej jakości, atestowanych materiałów, dlatego są całkowicie bezpieczne.
Zabawa klockami korbo daje nam nieograniczone możliwości, ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia. Z klockami możemy nauczyć dzieci m.in.:
-
przeliczania na konkretach, liczenia w poziomie i pionie,
-
różnicowania pojęć wysoki, niski,
-
dodawania i odejmowania nadając kolorom klocków wartość liczbową,
-
kodowania obrazów,
-
gry w sudoku,
-
przeliczania głosek w wyrazach, budowania modeli wyrazów,
-
tworzenia ruchomych obrazów dostosowanych do realizowanej tematyki,
-
budowania wiatraków przy jednoczesnym wykonywaniu ćwiczeń oddechowych,
-
tworzenie budowli przestrzennych.
Jak klocki Korbo pomagają realizację założeń metody STEAM?
-
Nauka – dzieci utrwalają nowe wiadomości poprzez aktywne działanie.
-
Technologia – poznają zasady działania kół zębatych, sprawdzają mechanizmy, rozwiązują problemy.
-
Inżynieria – planują, projektują, budują.
-
Sztuka – dobierają kolory, kształty, tworzą dzieła sztuki.
-
Matematyka – utrwalają wiadomości i umiejętności matematyczne.
Dzięki zabawom z klockami dzieci działają, odkrywają świat, „pozwólmy im dotknąć, pozwólmy im spróbować a zapamiętają”.





