Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Grudzień - Mamo, tato pobaw się ze mną -propozycje gier i zabaw z językiem angielskim.

English is fun! , czyli zabawę z angielskim czas zacząć!

Wiek przedszkolny to doskonały czas by dziecko zaczeło “naukę” języka angielskiego. W przedszkolu zajęcia prowadzone są metodą zabawową - dzieci poznają rymowanki, piosenki i słówka z kategorii bliskich ich zainteresowaniom: poznają kolory, uczą się liczyć, nazywają części ciała, członków rodziny, zabawki, zwierzątka, wykonują różne polecenia, itp.
Wielu rodziców uczy też swoje dzieci we własnym zakresie- w domu lub korzysta z zajęć w Domu Kultury czy szkółkach językowych. Ważne, by odbywało się to wszystko w miłej, przyjaznej dziecku atmosferze zabawy. Nic na siłę, w tempie dostosowanym do możliwości i chęci dziecka.
Poniżej- propozycje zabaw dla rodziców chcących utrwalać poznane słownictowo ze swoimi pociechami.

 

Mamo, Tato pobaw się ze mną!
- propozycje gier i zabaw z językiem angielskim dla całej rodzinki

 

R- rodzic
D - dziecko

What am I drawing? - Co ja rysuję?
Potrzebny jest papier / małe karteczki i flamaster. Rodzic powoli rysuje obrazek, dziecko próbuje odgadnąć co to. Dla ułatwienia podajemy dziecku kategorię – np. toys. Gdy dziecko odgadnie rysunek, zdobywa ten obrazek i w nagrodę może go potem pokolorować. Jeśli dziecko zna już litery, podpisuje obrazek. Potem zmiana- terz to dziecko rysuje zagadkę dla rodzica. Kto zdobędzie więcej obrazków, ten wygrywa! :-)
Repeat after me - Powtórz po mnie
Rodzic pokazuje dziecku obrazki, nazywa je po angielsku. Dziecko powtarza ich nazwy, ale tylko wtedy, gdy R nazwie obrazek prawidłowo. Jeśli R poda złą nazwę, dziecko mówi „ no”. R pyta wtedy „ What’ s this?” i zachęca dziecko do podania właściwego słówka. Potem – zmiana. Kto się pomyli, daje fanta. Na końcu fanty muszą zostać wykupione!
Fruit salad - Sałatka owocowa
R przygotowuje koszyk z różnymi owocami. Zawiązuje dziecku oczy, wkłada kolejno do rąk dziecka ukryte w koszu owoce. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, co to- może owoce tylko dotykać i powąchać. Gdy już odgadnie nazwy wszystkich ukrytych w koszyku owoców, robimy wspólnie sałatkę owocową, mniammm..
What’ s missing? - Czego brakuje?
W zabawie można wykorzystać karty obrazkowe lub prawdziwe przedmioty z danej kategorii, np. toys, food itp. R układa je na podłodze, następnie podaje hasło „ Close your eyes!”. Gdy dziecko zamknie oczy, R chowa jeden z przedmiotów/ obrazków, mówi „ 1-2-3, what’s missing?” Dziecko zgaduje.
What’s this? - Co to jest?
R układa na podłodze kupkę kart obrazkowych- powinny być odwrócone obrazkiem do dołu. R kolejno odkrywa karty- obrazki, pyta „ What’s this?”, dziecko podaje ich nazwy. Jeśli dziecko poda poprawne słówko- zdobywa kartę, jeśli nie- kartę zdobywa R. Karty układamy na 2 kupkach- jedna – dla dziecka, druga- dla rodzica. Na koniec zabawy dziecko zlicza punkty. Ważne, by utrwalić z dzieckiem nazwy tych obrazków, które znalazły się na kupce rodzica, czyli tych, których dziecko nie znało/ nie pamiętało.
Board game- gra planszowa
Narysujcie lub wykonajcie z gotowych obrazków grę planszową przedstawiającą obrazki reprezentujące poznane słówka. Potrzebne też będzie kostka do gry i pionki.

Yes / No game - Tak czy nie?
R pokazuje dziecku kolejno karty obrazkowe i podaje nazwę obrazka. Jeśli R podał właściwą nazwę, dziecko klaszcze w dłonie, mówi:” Yes!” Jeśli R „ pomylił się” i podał złą nazwę, dziecko uderza dłońmi o kolanka i woła : „No!” Wtedy R pyta : „Ok., so what is it?” - dziecko musi podać właściwe słówko.
Guess mummy, guess! - Zgadnij mamo, zgadnij!
R losuje karty obrazkowe tyłem do siebie, tak by nie widział obrazków. Dziecko obrazki widzi i gdy ma ochotę, woła : Stop! Zadaniem R jest odgadnąć obrazek., który wybrało dziecko. Jeśli obrazków jest dużo, R ma tylko 3 szanse na odgadnięcie obrazka. R pyta : Is it a.. ball? Jeśli R odgadł, dziecko woła : Yes! i R zdobywa kartę. Jeśli R nie zgadł, dziecko wołaja : No!  I .. pierwsza szansa przepadła. Na szczęście R ma jeszcze dwie szanse. Powtarzamy procedurę. Jeśli mimo 3 szans R nie odgadł, kartę zdobywa dziecko. Na koniec liczymy kto zdobył więcej kart – R czy dziecko?
Mixing, mixing – mieszamy, mieszamy
R rozkłada karty na podłodze, obrazkiem do dołu, liczymy z dzieckiem od 1 do 6 i w tym czasie R przesuwa kartami tak , by je dobrze pomieszać. Następnie R mówi : 1,2,3 what is it? i wskazuje palcem jedną z kart. Dziecko podaje odpowiedź. R mówi : Let’s check! Sprawdźmy! Is it a .. ? i powtarza słówko zaproponowane przez dziecko. R odkrywa kartę, woła: Yes ! It’ a ... !- jeśli słówko było trafione ( wtedy karta zostaje odkryta) lub No! It isn’t a ...! It’s a ... - jeśli dziecko nie zgadło.  Wtedy kartę należy z powrotem zakryć. Wrócimy do niej później. W ten sposób gramy z pozostałymi kartami, aż dziecko odgadnie wszystkie obrazki ( max 6).
Memory ( potrzebne dwa zestawy kart)
Potrzebne są dwa zestawy kart ( im młodsze dzieci, tym mniej kart). Układamy je na podłodze, obrazkami do dołu, mieszamy. Gracze kolejno odkrywają po dwie karty- starają się odnaleźć parę. Jeśli się uda, gracz zdobywa karty z odgadniętej pary. Jeśli nie udało się znaleźć pary, karty należy odłożyć z powrotem na to samo miejsce. Gracze starają się zapamiętać co znajduje się na odłożonych obrazkach. Gramy tak długo, aż odnajdziemy wszystkie pary. Uwaga! Pamiętamy,że nazwy przedmiotów na obrazkach podajemy w j. angielskim!
Treasure Hunt- Szukanie skarbów
Gra podobna do znanej nam gry w statki. Potrzebne są 2 plansze o rozmiarach 5/5 lub 10/10 ( im młodsze dziecko, tym mniejsze plansze) . Plansze opisujemy literami alfabetu u góry- poziomo i cyferkami- pionowo. Rysujemy w nich dowolne „skarby” - obrazki, np. misia, jabłko, samochodzik itp. Gramy , jak w statki, podając współrzędne pola np. A-3, B-5. Gracz, który pierwszy odnajdzie skarby przeciwnika, wygrywa.

 

Mamo, Tato!
Tylko systematyczne powtarzanie słówek gwarantuje ich zapamiętanie! Jeśli odbywać się będzie bez stresu, w miłej atmosferze zabawy, zaprocentuje w przyszłości. Wasze dziecko nabierze przeświadczenia, że nauka angielskiego to rzecz naturalna, może być łatwa i przyjemna.

                                                                       Have fun and good luck!

Opracowała Marzena Kucharska, nauczycielka grupy Lisków.